ClickIn UF
I början av mars anordnades UF-mässan i Jönköpings län, där ClickIn UF från Gislaveds Gymnasium vann titeln som Årets UF-företag samt Årets innovation. Nu väntar SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan i Älvsjö 23-24 maj.
ClickIn UF består av Axel Hallberg, VD, Anton Andersson, produktionsansvarig, Elin Gunnarsson, Ekonomiansvarig, Elsa Gunnarsson, Marknadsföringsansvarig och Ronny Gradin, Säljare. Fem personer som kommer från både teknikprogrammet och ekonomiprogrammet.
Deras produkt är en praktisk stavhållare för liftar som underlättar liftturen, främst om man har barn i liften. Men som även generellt minskar risken för att man tappar sina stavar, genom att stavarna klickas fast i stavhållaren och sitter säkert under liftturen. Alla i företaget är skidintresserade så det här var ett problem man hade identifierat fanns. Och alla som åker skidor har väl någon gång sett stavar liggande i snön nedanför under liftturen upp till toppen.
Vi fick en pratstund med alla fem i företaget om hur dom ser på UF-företagandet, vinsten på UF-mässan, den kommande SM-finalen och hur dom ser på framtiden.
Vad har varit roligast med att driva UF så här långt?
Mässan var väldigt rolig, och lärorik. Det var mycket känslor och väldigt kul att få berätta för andra om vår idé.
Vad var det som var lärorikt?
Främst att få presentera idén live för nya människor, och inte bara via mail som vi gjort tidigare. Att få komma ut och träffas och visa hur produkten kommer fungera i praktiken, och få respons detta. Samt att få pitcha produkten på scenen inför alla som var där.
Hur la ni upp pitchen?
Vi hjälptes åt allihop. Vi hade en pitch sen innan som vi finslipade lite på, och sen delade vi upp så att alla var med.
Vad har varit roligast med företaget?
Att utveckla produkten, skissa, leta fel och se hur den kan utvecklas och bli bättre. Men även samarbetet med leverantörerna. Vi har två leverantörer, för de olika delarna i hållaren.
Hur har ni finansierat det?
Till stora delar med sponsring. Leverantörerna, men även andra företag runtom i bygden, har hjälpt till att sponsra. Både med pengar, 3D printade prototyper och så Nylanders Plast som sponsrar med själva verktyget. Vi var aktiva redan i början med att ge oss ut och jaga sponsorer.
Har ni stött på några problem?
Det tog rätt lång tid i början innan vi hittade någon som kunde tillverka produkten. Vi testade olika material för att hitta rätt tillverkare, och kontaktade olika företag. Till sist var det genom vår lärare Malin som vi fick kontakt med Nylanders Plast där vi tillsammans hittade en lösning. Vi hade även kontakt med en annan leverantör ett bra tag, men dom kunde inte göra produkten så som vi ville, så då fortsatte vi vidare med Nylanders.
Vad har ni lärt er mest av att driva UF-företag?
Det riktiga arbetslivet, att sälja, pitcha och prata inför publik, och att samarbeta med folk.
Vad har ni, ert UF-företag, för styrkor respektive svagheter?
Att vi kommer från olika program har varit en styrka. Vi som går ekonomi har fokuserat på ekonomidelarna och Anton och Axel har fokuserat mer på tillverkning av produkten. Vi kompletterar varandra bra helt enkelt.
Sen att alla har olika åsikter och tycker olika i saker och ting har gjort att vi har lärt oss att respektera varandra och att ta hänsyn till vad alla tycker. Man måste alltid ta sig framåt i arbetet, så det går inte haka upp sig på någon liten diskussion. Utan man måste helt enkelt lösa det.
Hur har ni löst oenigheter? Har ni t.ex. röstat?
Nej, det har bara löst sig. Vi har pratat om det.
Om vi tittar framåt? Hur ska ni utveckla eller expandera företaget eller idén?
Just nu väntar vi på svar från Skistar. Dom ska testa produkten i en av sina liftar, så vi väntar på svar om vad dom tycker om produkten. Men vi har hittills fått positiv feedback från dom, och dom har låtit intresserade.
Har fler visat intresse?
Efter att vi fick kontakt med Skistar så har det mest varit fokus på dom, med tanke på att dom är så stora. Så deras svar är avgörande för hur vi ska gå vidare.
Hur ser ni i övrigt på framtiden? Om ni får napp hos Skistar, vad tänker ni utveckla vidare? Och är det här något ni kommer satsa vidare på sen?
Ja, det kommer vi göra i så fall. Vi anser att produkten har bra potential, så om vi får in den hos Skistar kanske vi vill utveckla vidare till andra länder också. Inte bara Sverige och Norge.
Om Skistar säger nej, har ni förberett hur ni går vidare då?
Nej, det har vi inte gjort än. Det har varit rätt mycket med mässan. Men det finns ju fler stora skidssystem, så då är nog tanken att vi skickar ut förfrågan till alla.
Har ni några funderingar på fler produkter, på samma tema?
Vi har några andra idéer på produkter, men även att utveckla vidare vår stavhållare för andra liftar.
Om Skistar nu är intresserade att gå vidare, känner ni att det finns någon begränsning eller svårighet? Har ni t.ex. produktionskapacitet för en order?
Ja, produktionskapacitet har vi säkrat. Och när vi får in kapital så går det även att göra fler verktyg så att det går snabbare att tillverka.
Hur fick ni fram priset på en sån här helt ny produkt?
Vi har haft lite kontakt med Skistar, och diskuterat med dom vad dom skulle kunna tänka sig att betala för en sån här produkt. Det finns inte något exakt fastsatt pris än, men ett ungefärligt. Då är det ett pris som håller tillverkningsbudget, och ger en förtjänst. Om man t.ex. levererar stavhållare till en lift med runt 100 stolar, så ger det vinst direkt.
Om ni tänker tillbaka på det ni har gjort. Är det något ni skulle ha velat lägga mer tid på, eller är det något ni känner att ni har lagt för mycket tid på?
Ja, att vi hade hittat rätt leverantör direkt. Det har tagit mycket tid och kraft att vänta så länge på det. Nu blev det klart precis efter jul, och skidsäsongen är ju inte så lång, så vi hade gärna haft det färdigt innan jul. Men under tiden vi väntade på att det skulle bli klart med leverantör så hann vi skriva på våra tävlingsbidrag, och det är något som tagit mycket tid med tanke på att vi deltog i flera kategorier. Så i slutänden har vi ändå strukturerat upp arbetet ganska bra. Men just arbetet med verktyget kunde vi ha börjat med tidigare.
Vad hade ni velat lägga ännu mer tid på, för att göra ännu bättre?
Det har varit rätt lagom med tid på allting. Men det skulle kanske vara att vi skulle ha börjat med vår monter lite tidigare till mässan. Den gjorde vi klart först kvällen innan, och det blev lite stressigt. Vi hade alla grejer till den, men den gjordes klar först i sista minuten.
Hur kom idén med stavhållare till från första början?
Det fanns en massa idéer från början, t.ex. mugghållare i sittliftar, handtag till ankarliftar och allt möjligt. Men så till slut kom vi på det här. Axel och Anton började skissa redan innan UF på lite olika idéer, och sen byggde vi ett team runt det.
Vad är visionen? Var är företaget om 5 år?
Då finns vår stavhållare i alla sittliftar, och produkten är utvecklad för alla sorters liftar. Vi är alla är sugna på att driva företaget vidare.
Kände ni varandra sen innan?
Nej, inte helt. Vi har byggt upp företaget utifrån kunskap, och inte bara kompisskap, där alla har olika kunskaper att bidra med.
Har ni fått argument som ni behöver bemöta, på produkten?
Ja, bl.a. att barnen lätt skulle kunna sparka ur stavarna ur hållarna. Vi bemötte det med att förklara att stavarna sitter rätt hårt i hållaren, och ska klara av att man råkar sparka till den. Men man kan såklart inte medvetet sitta och sparka på stavarna, för då åker dom av.
Det var en nyttig och bra erfarenhet att stå på mässan och bemöta invändningar och synpunkter. Det gör att man utvecklar sig själv och produkten.
Vad händer nu? Ni har en SM-final som ni ska på i maj. Hur i förbereder man sig för detta?
Vi ska skriva tävlingsbidrag igen. Ändra lite, finslipa och skriva lite bättre, och öva mer på att pitcha. Vi har fått en del feedback på vad vi kan slipa på. Vi ska också ha möte med Ung Företagsamhet i Jönköping där dom kommer att prata med oss personligen för att lära känna oss bättre, och på så sätt hjälpa oss på bästa sätt inför SM-finalen. Sen har vi tänkt utveckla vår monter så att den blir bättre.
23-24 maj är det alltså SM-final på Stockholmsmässan i Älvsjö, där ClickIn UF tävlar i Årets UF-företag, Årets Innovaton och även Årets monter, där man kom fyra i Jönköping. Vi önskar dom ett stort lycka till, både på mässan och i framtiden.