Scandinavian Kartway firar 20 år
I år är det 20 år sedan Scandinavian Kartway byggdes bredvid Scandinavian Raceway i Anderstorp, och vi har träffat Daniel Klingvall, VD för Scandinavian Kartway, för att prata om verksamheten, vägen dit man är idag och framtidsplanerna.
Innan gokartbanan i Anderstorp byggdes bedrevs verksamheten vid Speedwaybanan i Gislaved, där man startade sin verksamhet redan 1996. Man etablerade även verksamhet på motorbanan i Anderstorp och hade ett tag två gokartbanor igång samtidigt, och eftersom det inte fanns något liknande i närheten fick man en bra start på verksamheten redan från början. Men med tanke på att det bedrevs annan verksamhet på de båda banorna i Anderstorp och Gislaved, så fick gokarten bara tillgång till en del strötider, och man bestämde sig till slut för att flytta ihop dom båda verksamheterna till ett och samma ställe. Platsen som man hittade, mittemot Scandinavian Raceway i Anderstorp, blev perfekt, eftersom det redan var ett etablerat motorsportområde. Invigningen gick av stapeln med pompa och ståt den 6 juni 2002.
Idén till verksamheten med hyrgokart har sin bakgrund i att Daniel som ung hade ett stort motorintresse, och tävlade i gokart tillsammans med sin pappa. Ända sedan man startade verksamheten med hyrgokart har intresset från allmänheten varit stort, med många som kommit för att köra, och tack vare det stora intresset för gokartbanan har man med tiden växt sig allt starkare. Något som gjort att man nu kunnat anställa personal på heltid, samt har större möjligheter att börja lägga fokus på att utveckla verksamheten och att synas mer utåt.
I år har man även kunnat ha bemanning i cafeterian för första gången, med lite enklare förtäring som glass och kaffe. Tidigare var det något kunderna behövde förboka när man kom för att köra. Till nästa år tänker man försöka utöka utbudet i cafét eftersom det fallit så väl ut i år.
Idén att gokartbanan skulle utformas som en kopia av Scandinavian Raceway kom egentligen till av en ren slump när Daniel och hans pappa satt och diskuterade och bollade idéer, och det är samma arkitekt som en gång ritade den stora motorbanan som har ritat gokartbanan. Scandinavian Raceway har alltid varit älskad av Formel 1 förarna för att den är så lättkörd, och att kopiera en Formel 1 bana är det ingen annan som har gjort, såvitt Daniel vet, vilket gör den unik i sitt slag. Att det enbart bedrivs uthyrningsverksamhet på Scandinavian Kartway är också något som skiljer den från andra gokartbanor, där det är vanligt att man har både tränings- och hyrkartsverksamhet.
Gokartbanan är öppen under april till oktober, och den stora delen av besöken utgörs av förbokade tider, men under sommaren är det även öppet för drop-in varje dag mellan kl 12-18. Den största delen av besökarna sommartid består av turister, där man uppskattar att ca 10% är utländska turister, och av den resterande delen besökare är 80% svenska turister. Att det är många som åker långt, upp till 1-1,5 timmar för att komma och åka gokart, är inget ovanligt. Man ser också att många av turisterna återkommer från år till år. Det kan till exempel vara turister som köpt sommarboende i området och därför återkommer flera år i rad. Men många hittar även till gokartbanan tack vare andra aktörer i området, som till exempel hotellen i närområdet, samt dom stora turistattraktionerna Isaberg Mountain Resort och High Chaparal.
Förutom förbokade grupper och drop-in tider så har man även satt igång att anordna tävlingar, till vilka man kan anmäla sig en och en. Dessa tävlingar är öppna för alla, men det är framförallt många entusiaster och motorsportintresserade som anmäler sig och kör.
Att det är populärt att komma och åka gokart visar sig inte minst på hur svårt det ibland kan vara att få tag i en ledig körtid. Vissa tider är extra populära, som t.ex. fredag eftermiddag. Dessa tider kan vara fullbokade flera veckor framöver, och ibland är det så mycket som upp till 1,5 timmes kö för att få köra på drop-in.
Ibland känner Daniel nästan att det hade behövts en bana till för att alla ska hinna få köra, eller eller att man släpper ut fler gokarts på banan samtidigt. Men att ha fler bilar på banan är inget alternativ här, utan man är väldigt noggrann med att kunderna ska ha en bra körupplevelse när dom kommer hit, och man håller noga på dom regler man satt upp. Både för att skydda kunderna, och sig själva. En del bra rutiner som kom under pandemin har man också fortsatt att ta med sig. Som t.ex. rutinen att sprita av alla hjälmar efter att dom använts. Nu känns det helt obegripligt att man inte gjort det tidigare, säger Daniel.
Även under pandemin rullade verksamheten på bra för gokartbanan, även om det såklart inte var lika många turister eller företag som kom under den här perioden. Men sedan restriktionerna släppts har både turister och företag kommit tillbaka. Och trycket har varit enormt, säger Daniel. Den här säsongen har varit bra, med många besökare, och man uppskattar att man har ca 5000 besökare om året (sommartid).
För företag finns även möjlighet att ha konferens på Skandinavian Kartway. Man kan då antingen välja att ha hela konferensen på gokartbanan, med caterad mat från Hotell Åsen i Anderstorp, eller att enbart förlägga nöjesdelen av sin konferens på banan. Det är relativt många som bokar sig på konferens och kör gokart samtidigt. Man uppskattar det till att man har ca 50 st om året, där 10-15 st har förlagt hela konferensen hos Skandinavian Kartway.
Det är även många företag som gärna syns tillsammans med gokarten, med tanke på att det är en fartfylld och rolig aktivitet, och att det är så mycket folk som kommer och kör på banan. Man erbjuder därför reklamplatser både på sina bilar och på skyltar.
Vi styr samtalet vidare in på hur man ser på framtiden, och var man ser sig själva om 5 år. Svaret vi får från Daniel är att drömscenariot såklart är att kunna ha fler anställda och kunna erbjuda utökade öppettider. Men han inflikar också att kunderna idag är väldigt duktiga på att titta på hemsidan och förhålla sig till dom öppettider man har.
Sen är det elmotorer på gång även i den här branschen, fast Daniel själv tycker att det hör till att det dånar och ryker lite när man kör gokart. Så om det är något att satsa på återstår att se. Men i övrigt gör man såklart vad man kan för att försöka minska sin miljöpåverkan, bland annat genom sortering, och genom att man har satt upp solceller på anläggningen.
Man försöker hela tiden att utveckla och förbättra verksamheten. Nu inför 20-årsjubileet har man t.ex. gjort ny hemsida, investerat i nya gokarts för barn och en ny gokart anpassad för funktionshindrade. Den man tidigare hade har utnyttjats så väl att den nu har slitits ut. Den är populär och lockar även långväga besökare, men när den används bokar den också upp hela banan berättar Daniel. Anledningen till det är dom regler man har, där man är noga med att inte blanda sina grupper (dvs att man inte blandar barn, vuxna osv), just för att minska riskerna och för att öka kundernas trygghet. Att införskaffa en ny gokart för funktionshindrade är en stor investering, men något man vill jobba vidare med, och det behöver även investeras i nya vuxenbilar till nästa säsong. Man försöker hela tiden att arbeta långsiktigt och ge gokartbanan ett lyft, och det finns även planer på ett större projekt framöver. Men vad det är vill Daniel än så länge hålla hemligt.
Avslutningsvis frågar vi vad dom ser som sina största utmaningar, och svaret vi får är att det framförallt är att hitta bra och duktig personal. Det är inte så att man behöver vara en mekaniker för att arbeta på gokartbanan, men man behöver vara bra på att ta folk och kunna prata inför stora grupper, säger Daniel.
Ytterligare en utmaning som man står inför är att det förmodligen kan bli brist på reservdelar i höst och under nästa år. Det tillverkas t.ex. mycket däck i Ryssland vilket kan ställa till problem framöver. Däremot är Daniel inte så orolig för att höjda mat-, bensin- och elpriser kommer göra att folk drar öronen åt sig och inte kommer till gokarten. Han tror att folk även framöver kommer vilja unna sig att ha lite roligt ibland.
Vi avslutar samtalet i en positiv anda genom att diskutera nöjda kunder och recensioner, och får höra att man har den bästa recensionen i Sverige på Googles rating, något man gärna tillskriver sin duktiga personal. Både sin heltidsanställda och dom sommarjobbare man har.