Har du en affärsidé som inte riktigt landat ännu, eller har du redan startat men fastnat längs vägen? Under den här Lunch & Learn får du enkla, beprövade sätt att ta idén vidare: hur du tänker kreativt (utan att fastna).
Inga krångliga modeller, bara konkreta metoder, mini‑case och en plan du kan börja med direkt. Passar både dig som drömmer om att starta och dig som redan är igång men vill vidare. Men även för dig som vill inspireras till ett kreativt tänkande när det kommer till entreprenörskap.
Välkommen på nätverksfrukost där vi får lyssna till Marcus Rejnevik, som pratar om hur du får säljkåren att använda sig av varumärkets mervärden i säljprocessen.
Hur blir marknad och sälj kompisar? Hur ser vi till att vi jobbar i samma riktning och hur syns vi bland konkurrensen? Med hjälp av rediga småländska exempel från underleverantörer, metallindustri, tjänstesektorn, energi – och skogsbranschen guidas du till sex insikter och tre ledord för väl förankrad kommunikation i branscher som traditionellt inte ägnat sitt varumärke så mycket eftertanke, men som fått affären att lyfta med hjälp av delaktighet, riktning och mod.
Marcus Rejnevik är en frilansande marknadsavdelning som anlitas av små och medelstora företag för att hantera marknadskommunikationen på deltid eller timme. För att få bäst valuta för kommunikationsinvesteringarna börjar arbetet ofta med att definiera varumärket och riktningen i förhållande till konkurrensen. Marcus har 25 års erfarenhet av marknadsarbete i både stora och små organisationer och är flerfaldigt prisbelönad som projektledare och varumärkesutvecklare. Bland priserna märks bl.a. Svenska Designpriset (People’s Choice och Årets våghals), Spinn (Effektpriset), Sustainable Energy Oscar, Guldstickan (Årets marknadsförare i Jönköpings län) och Årets reklamkampanj (Marknadsföreningen i GnosjöRegionen).
Plats: Glashuset Gislaved
Vi startar dagen kl. 07.30 med frukost och mingel, följt av en timmes föredrag
Välkommen att nätverka, inspireras och starta dagen på bästa sätt!
Eventet är kostnadsfritt för medlemmar i Företagarna eller företag i Gislaveds kommun.
Observera dock att har du bokat dig men inte avbokat dig inom 3 dagar så debiteras en no show-avgift på 200 SEK/deltagare.
Funderar du på att starta företag eller har du nyligen tagit de första stegen? Den 15 och 21 oktober bjuder Science Park in till en kostnadsfri intensivkurs för dig i kommunerna Värnamo, Gislaved, Gnosjö, Sävsjö och Vaggeryd, som hjälper dig att förvandla din idé till ett registrerat företag – och vidare på din entreprenörsresa.
Under två inspirerande eftermiddagar och kvällar får du både kunskap och praktiska verktyg för att utveckla din drivkraft, ta dig an utmaningar med mod och lära av misstag. Du får vägledning i hur du bygger en hållbar affärsmodell, gör budget och marknadsanalys, samt skapar ett starkt varumärke och relationer genom marknadsföring, försäljning och kundvård. Kursen går även igenom det praktiska företagandet, från val av företagsform, registrering och skatter till moms, bokföring och juridiska frågor. Vi visar vilka resurser och stöd som finns att tillgå, som finansiering, hur du skyddar din idé och vilka tillstånd som kan behövas, samt hur Science Park kan stötta dig på vägen.
Som en extra bonus får du en introduktion till hur AI kan bli ett effektivt verktyg för att utveckla och effektivisera din verksamhet. Du får dessutom individuell coachning av en erfaren affärsutvecklare och möjlighet att bygga värdefulla nätverk med andra deltagare.
När och var: Två eftermiddagar/kvällar kl 15.00-19.30
15 oktober, The Park, SeSol, Södra Stigamovägen 3, Jönköping
Välkommen på inspirationsföreläsning med Edvard Wiberg från We Are Mountain
Vision Days 2025 har nöjet att välkomna Edvard Wiberg, en uppskattad föreläsare inom generationskrockar. Med en kombination av forskning, trender och skarpa spaningar bjuder han på aha-upplevelser, skratt och en stor portion eftertanke.
Som deltagare får du med dig insikter om:
• Vad som kännetecknar Gen Z idag
• De vanligaste krockarna på svenska arbetsplatser
• Nycklar för arbetsgivare och ledare att minska krockar och öka förståelsen generationer emellan
Föreläsningen följs av Lindströms Bil som delar med sig av sin syn på attraktivitet som arbetsgivare. Vi får också besök av UngDrive och Ung Företagsamhet i Jönköpings län som delar med sig av sina erfarenheter och perspektiv kring ungt företagande och nästa generations entreprenörer.
Välkommen på inspirationsföreläsningar om employer branding – så bygger du ett attraktivt arbetsgivarvarumärke
Den 3 oktober under Vision Days 2025 lyfter vi frågor som är avgörande för framtidens arbetsliv, inte minst hur vi attraherar, behåller och utvecklar rätt kompetens. I fokus står employer branding. Helena Redmo, HR Director för DS Smith i Norden, delar med sig av sina erfarenheter och insikter kring hur man bygger ett starkt och hållbart arbetsgivarvarumärke.
Vi får även lyssna till Alexandra Pettersson, affärsområdesansvarig för Brand på FSK Group. Hon leder ett team som hjälper företag att bli mer attraktiva, både som arbetsgivare och som varumärke.
Den 2 oktober under Vision Days 2025 får du träffa Gurra Krantz, en av Sveriges mest erfarna och välkända seglare och just nu aktuell i TV-serien “Över Atlanten”. I sin föreläsning bjuder Gurra på underhållande och insiktsfulla berättelser om motivation, kamratskap, målbilder, förberedelser och noggrannhet.
Hur skapas ett starkt team där alla drar åt samma håll?
Vilken roll spelar individens engagemang i gruppens framgång?
Hur leder man under osäkra och tuffa förhållanden?
Vi kommer även få lyssna till Amanda Frödeberg, HR-generalist, och Jörgen Thelin, försäljningschef på ESBE.
Kom och låt dig inspireras av hur ESBE arbetar med attraktivitet i praktiken och upptäck hur ett starkt fokus på medarbetare, ledarskap och hållbarhet kan bana väg för framgång.