Klädhörnan i Smålandsstenar, 25 år av gemenskap och personlig service

I hjärtat av Smålandsstenar finns Klädhörnan, en butik som i helgen firade sitt 25-årsjubileum. Här möts kunderna av både mode och värme och för många är butiken en självklar del av vardagen.

Sedan 2023 är det Anette Kristensen som driver verksamheten. Nästa år firar hon själv tre år som ägare.
– För mig är det viktigt att alla som kommer hit ska känna sig välkomna och nöjda, säger Anette.


En lördagstradition för många

För Klädhörnan är lördagarna något alldeles särskilt. Då rör sig fler människor i centrum, och många passar på att stanna till i butiken i samband med andra ärenden, många som på vägen till kusten och stugan.

Butiken lockar inte bara lokalbefolkningen. Många trogna kunder kommer också från orter som Gislaved, Anderstorp och Värnamo.

Påverkan av lokala event

Lokala aktiviteter och evenemang betyder mycket för handeln i Smålandsstenar. Torghuset spelar en stor roll med sina föreläsningar, festivaler och arrangemang som lockar hundratals besökare till centrum.

– När det händer saker i Torghuset märks det tydligt här också. Då kan det komma tio, tjugo personer på en gång, berättar Anette.

Hon framhåller även vikten av samarbetet mellan butikerna i centrum:
– Vi stöttar varandra, och det är värdefullt både för oss som driver butiker och för kunderna.

Service som sticker ut

En av Klädhörnans uppskattade styrkor är Anettes kunskap att sy. För en mindre summa erbjuder hon ändringar av kläder. Kanske behövs byxorna läggas upp eller ett plagg justeras. Denna service är omtyckt av kunderna och förstärker butikens profil som något mer än en traditionell klädbutik.

Ett starkt team: Anette och Isse

Vid Anettes sida arbetar Isse, Susanne Welandson en omtyckt medarbetare som blivit en viktig del av butikens vardag. Tillsammans skapar de en välkomnande atmosfär där alla kunder känner sig sedda.

Nya vägar framåt

Anette satsar på att utveckla Klädhörnans digitala närvaro. Sociala medier har blivit ett viktigt verktyg för att nå ut. När butiken lägger ut nyheter i kanalerna märk det direkt, kunderna kommer in och frågar och har redan bestämt sig för att de ska köpa plagget.

Kundgruppen är bred och består av både kvinnor och män, men den vanligaste kunden är kvinnor mellan 40 och 75 år. Ungdomar är svårare att locka, trots att butiken säljer märken som Vero Moda, Only, Pieces och Object. På herrsidan finns bland annat Jack & Jones, Selected och Lindbergh.

Butiken erbjuder även event på förfrågan, som exempelvis tjejkvällar, och framåt väntar ett besök från en personalklubb. Läget är en annan styrka, centralt i Smålandsstenar med goda parkeringsmöjligheter precis utanför dörren.

Västbokortet stärker det lokala

Klädhörnan både säljer och tar emot det lokala Västbokortet, vilket blivit en viktig del av föreningens arbete och en fördel för kunderna.
– Vi löser in många presentkort och det betyder mycket för butiken, säger Anette.

Ett levande exempel på småföretagande

Med 25 år i ryggen och framtidstro framåt är Klädhörnan ett levande exempel på styrkan i småföretagande. Här kombineras tradition och modernitet, personlig service och digital utveckling, allt med en stark lokal förankring.

Med sitt engagemang och tillsammans med Isse vid sin sida fortsätter Anette att driva Klädhörnan vidare som en mötesplats för mode, gemenskap och omtanke.

 

 

 

Dela inlägget:

Kontakta oss

Stortorget 2
332 30 Gislaved