Den lilla stadens attraktivitet i en urbaniserad värld
Hur påverkar stora handelsetableringar attraktiviteten i stadskärnor, förorter och landsbygd? Hur kan vi mäta platsens attraktivitet och hur påverkar olika typer av utveckling attraktiviteten?
Oana Mihaescu, forskare i ekonomisk geografi, berättar om vikten av den lilla stadens attraktivitet och hur stadskärnans viktiga sociala funktioner utmanas av ökad urbanisering och expansion av externa köpcentrum.
Webbinarium torsdagen den 10 december
Handelsrådet och HUI bjuder in till ett direktsänt webbinarium med Oana Mihaescu på temat ”Den lilla stadens attraktivitet”.
Seminariet genomförs digitalt via Zoom, en lyssningslänk kommer att skickas ut två dagar före webbinariet. Det finns möjlighet att ställa frågor under sändningen. Medverkar på seminariet gör även Jan Jörnmark som har fotograferat bilder kopplade till ämnet.
På seminariet diskuteras platsens attraktivitet och detaljhandelns roll för att skapa attraktiva platser. Under de senaste åren har Oana studerat regionala effekter av stora handelsetableringar samt regionala överspillningseffekter av en ökad handel.
Oana Mihaescu är forskare vid Handelns Forskningsinstitut. Hennes forskning är inriktad mot ekonomisk geografi med fokus på ökad urbanisering, den lilla stadens attraktivitet och dess sociala funktioner.
Datum: torsdagen den 10 december.
Tid: 08.30-09.30, anmälan senast 8 december
Plats: Digitalt via Zoom.