Handeln i Gislaved har stärkts visar rapporten Cityindex

Under 2021 ökade omsättningen i Gislaved med 9,7 procent jämfört med föregående år, och snittköpet ökade med hela 24 procent. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Dagligvaruhandeln i Gislaved stadskärna ökade under 2021 med 7,4 procent. Det är en starkare utveckling än jämförbara städer som i snitt ökade försäljningen av dagligvaror med 2,4 procent.

Omsättningen inom kommersiell service, som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, resebyråer, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare, tappade 3,2 procent. Försäljningen av hem-och fritids varor, där byggvaror, elektronik och möbler ingår, ökade 9,8 procent av sin omsättning i Gislaved vilket är bättre än snittet av jämförbara städer. Försäljningen inom beklädnad, där skor och kläder ingår, ligger verkligen högt i Gislaved, med en ökning på 15,8 procent, jämfört med snittet av andra motsvarande städer där ökningen var 7,8 procent.

–  Gislaveds omsättningsutvecklingar visar att vi kommer tillbaka till stadskärnan efter pandemiåren och att stadskärnan är en plats där vi gärna umgås, handlar och tar del av upplevelser. Vid besök i Gislaveds stadskärna så är man också beredd på ett högre snittköp än andra jämförbara städer. En viktig insikt när det återigen väntar tider av osäkerhet, säger Elin Rickardsson på Fastighetsägarna.

Om Cityindex

Cityindex är en nationell rapport som beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service i Sveriges 107 stadskärnor det senaste året. Rapporten är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research. Projektet utgår från en enhetlig definition av stadskärnor, som baseras på befolkningstäthet och förekomst av kommersiell service, vilket gör resultaten jämförbara över tid och mellan landets olika stadskärnor

Dela inlägget:

Kontakta oss

Stortorget 2
332 30 Gislaved