Unga Företagare – vår framtid. Intervju med Venandi
Gislaved har en lång och fin tradition av duktiga UF-elever, vi satte oss ner för att prata med två av företagen, Centrini och Venandi om året som gått och vad de ser i framtiden. Nedan följer en intervju med Venandi.
Venandi UF består av samhällseleverna Alexander Claesson, Bethina Dallmann och Johanna Andersson. Deras vara är ett glas/grytunderlägg gjort av metall och i formen av ett stort älghorn.
Venandi, var har hänt hittills under ert UF-år?
Oj, det har varit väldigt händelserikt. Vi har jobbat väldigt mycket med UF i en process som har varit konstant. Det har tagit mycket mer tid än bara UF-lektionerna.
Det har varit en del motgångar. Att lära känna och förstå varandra i gruppen har varit en utmaning och resa. Vi har fått lära oss vem som kan vad bäst.
Är det något som har förvånat er?
Att allt har gått så himla fort. Det har hänt sjukt mycket på väldigt kort tid. Att det krävdes tid visste vi men det har varit en utmaning att hinna med allting.
Vi har också pratat i gruppen hur bra bemötta vi blivit och att de företag vi har arbetat med har tyckt att det varit roligt att bidra till vår produkt. Alla har varit öppna och velat hjälpa oss.
För att kunna skapa vår produkt har Gnosjö laserstans, Assars pulverlack och Lonneberg design varit till stor hjälp.
Vilka svårigheter har ni stött på som ni inte hade räknat med innan?
Ekonomin har varit en utmaning. Vi är samhällselever och har inte arbetat med ekonomi i skolan på det sättet.
Men även de många scentillfällena har varit utmanande, men vi har fått lära oss.
På den regionala UF-mässan i Jönköping den 27 februari tog Venandi hem titeln som ”årets vara” i region Jönköping. Utöver detta kom man på en hedrande andra plats i tävlingen ”årets UF-företag”.
Precis som för Centrini ger placeringarna på den regionala mässan Venandi chansen att tävla i två kategorier på SM i Ung företagsamhet 2020.
Vad har ni för tankar inför SM, vad skruvar ni på?
Vi gör vårt bästa, och så får vi se hur det går. Målet från början var att komma till SM, nu är det dags för nya mål. Att komma så långt som möjligt.
Vi ska ta mer hjälp med att beskriva vår vision. Det var bra kritik på våra presentationer men vi fick feedback om att vi behövde produktutveckla mer.
Venandi hoppas att deras produkter kan leva kvar även efter UF-året i någon form.
Det hoppas vi med!