Arkiv

Möt Elisa och hennes salong – Smooth Body by Elisa

Elisa Pricope flyttade till Sverige för 12 år sedan från Rumänien. Hon arbetar på Öppenvården i Gnosjö med psykisk ohälsa och missbruk men har länge haft en dröm om att starta eget företag. I januari förra året valde Elisa att följa sin passion och öppnade Smooth Body by Elisa AB. Salongen erbjuder skönhetsbehandlingar för både kvinnor och män, såsom hårborttagning med laser, head-spa, och smink- och håruppsättningar.

En vän uppmuntrade och peppade Elisa att våga ta steget och följa sin dröm. Elisa visste att behovet fanns, varken laser eller head-spa finns i området. Hon som så många andra åkte långt för att hitta just dessa behandlingar och hon ställde sig frågan; varför ska folk åka så långt när de kan få detta här? Hon såg chansen och tog den och för ett år sedan öppnade hon sin salong.

Elisa är utbildad som laserterapeut, head spa-terapeut och makeupartist, och hennes salong erbjuder ett antal behandlingar som ger kunderna möjlighet att koppla av och samtidigt förbättra sitt välmående. Bland de mest populära behandlingarna finns hårborttagning med laser, som är både skonsam och effektiv och kan ta bort hår på hela kroppen. Head-spa är en annan behandling som är en relativt ny behandlingsmetod, den hjälper till att lindra stress, huvudvärk och samtidigt främjar hårväxten.

Laserbehandlingen är särskilt populär för att den ger en mjuk och len hud utan de obehag som ofta uppstår vid rakning eller vaxning. Elisa har noggrant valt ut en maskin som inte bara är den senaste inom teknologi utan också en av de mest skonsamma på marknaden.

För att boka en behandling kan kunderna enkelt komma i kontakt med Elisa via SMS, Instagram eller Facebook, eller så kan man besöka salongen direkt på Brogatan 19 i Anderstorp. Elisa erbjuder flexibla tider och försöker alltid möta kundernas behov på bästa sätt.

Smooth Body ligger i samma lokaler som Gym by Egoboozt där även två andra salonger finns som Elisa samarbetar med. De har tex gemensamma erbjudanden tillsammans.

Elisa strävar efter att ge sina kunder en härlig, skön och avslappande upplevelse och hon hoppas att fler kommer att upptäcka fördelarna med hennes behandlingar. Hennes vision är att skapa en plats där kunderna inte bara får en behandling – de ska känna sig omhändertagna, trygga och glada.

Trots att verksamheten är ny, har Elisa planer för framtiden. Hon hoppas kunna växa och utveckla företaget med fler tjänster och kanske även ta in hjälp i framtiden. Mer än så vill hon inte säga idag utan följ salongen på sociala medier för att få reda på mer.

Arbetet med Vision Days 2025 är igång

Business Gnosjöregion (BGR), som omfattar de fyra GGVV-kommunerna – Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo – har nu startat arbetet inför årets upplaga av Vision Days. Detta är en efterlängtad vecka fylld av inspiration, möten och dialog för företag och företagare och studenter. Årets tema, Attraktivitet, sätter fokus på hur vi kan stärka vår region och möta utmaningar som kompetensförsörjning, arbetskraftens omställning och innovation. Det handlar om att skapa en region där både företag och människor vill utvecklas, blomstra och stanna kvar.

Vision Days 2025 äger rum den 30 september till 3 oktober och kommer att erbjuda spännande programpunkter, engagerande föreläsningar och unika möjligheter till nätverkande. Med temat Attraktivitet lyfter vi vikten av att bygga en hållbar, inkluderande och framåtblickande region – sett ur både ekonomiska, sociala och kulturella perspektiv.

 

Vi är även stolta över att presentera Charlotta Hellström som ny projektledare för Vision Days 2025. Charlotta har en gedigen bakgrund från näringslivet, med erfarenhet från både stora globala företag som 3M PELTOR, Thule och Handelsbanken, samt medelstora bolag. Numera driver hon eget företag och ser fram emot att leda arbetet med Vision Days. Hennes mål är att skapa en oförglömlig vecka för alla deltagare.

 

”Det är en ära att få leda arbetet med Vision Days i år,” säger Charlotta Hellström. ”Det känns verkligen roligt att kunna bidra till en stark lokal förankring, och vi hoppas att så många som möjligt tar chansen att delta i de viktiga samtalen om hur vi kan stärka regionens attraktivitet och framtid. Som inflyttad västmanlänning – jag flyttade hit från Stockholm för 19 år sedan – har jag en personlig förståelse för hur viktigt det är att en region både är attraktiv att bo och arbeta i. Det gör detta uppdrag extra meningsfullt för mig. Att arbeta med en regions attraktivitet är en ständigt pågående process, och något jag som inflyttad reflekterar över regelbundet.”

 

Business Gnosjöregion välkomnar företagare, samarbetspartners och intressenter från hela landet att vara med. Arbetet är nu igång och vi ser fram emot att tillsammans skapa en inspirerande och betydelsefull vecka!

 

Rösta på årets butik 2025

Nu har det blivit dags att rösta på Årets Butik 2025.

Priset avser 2024 års prestation och kommer att delas ut i samband med Näringslivsgalan den 4 april på Restaurang Höganloft.

De nominerade är:

Almgrens Hårvård, Anderstorp
A12 Butiken, Anderstorp
Gipro Fiske, Gislaved
Smart Teknik, Gislaved
Tempo, Hestra

 

Läs nomineringarna och rösta här

 

Du kan rösta fram till och med den 8 februari

Almgrens firar 75 år

I år fyller Almgrens i Anderstorp 75 år, och vi har träffat salongens ägare Thomas och Lena Dyberg för att prata om salongens historia och nuvarande verksamhet.

 

Med en historia som sträcker sig 75 år tillbaka är Almgrens i Anderstorp en av ortens mest etablerade salonger. Det hela började 1949 när Ingmar Almgren öppnade sin frisörsalong. Sedan dess har tre generationer i familjen bidragit till att forma verksamheten, som blivit en mötesplats och en viktig del av Anderstorp.

På 60-talet tog Ingmars dotter Inger steget in i frisöryrket. Hon blev en pionjär som en av de första kvinnliga herrfrisörerna i Anderstorp. Hon utbildade sig sen även vidare till damfrisör och gjorde sig snabbt ett namn med sina moderna frisyrer och sin skicklighet. När Ingmar gick bort 1976 tog Inger över salongen och fortsatte att driva den med framgång.

Ingers son Thomas, född 1966, förde traditionen vidare. Uppvuxen ”i en salong”, som han själv beskriver det, tog han över verksamheten 1993 tillsammans med sin fru Lena. De har sedan dess vidareutvecklat salongen och skapat en verksamhet som kombinerar tradition med modernitet. Precis som Inger gjorde på sin tid så tar Thomas och Lena emot elever från frisörskolan. ”Det är viktigt att hålla en hög nivå på yrket”, konstaterar de båda.

En av Almgrens styrkor är dess familjära teamkänsla. Alla anställda har arbetat på salongen under hela sin karriär, vilket skapar stabilitet och gemenskap. ”Vi jobbar som ett team, och det gör oss mindre sårbara vid exempelvis sjukdom,” säger Thomas.

Utöver de klassiska frisörtjänsterna erbjuder Almgrens även perukverksamhet, ett initiativ som Inger startade på 80-talet. Idag levererar salongen hårersättningar till landstinget och hjälper kunder med personlig service.

Salongens kundkrets sträcker sig långt utanför Anderstorp. Besökare från orter som Värnamo, Tranemo och Halmstad åker ofta långa sträckor för att ta del av Almgrens expertis. ”En frisör är så mycket mer än bara någon som klipper hår. Salongen är en mötesplats där människor träffas och utbyter livserfarenheter,” berättar Lena.

Under de 75 åren har familjen sett Anderstorp förändras, men deras engagemang för salongen och kunderna har alltid varit konstant. Samtidigt står de inför nya utmaningar, som att hitta nästa generation som vill ta över verksamheten. ”Det är en stor salong, och det kan vara svårt att hitta någon med både viljan och möjligheten att fortsätta driva den,” säger Thomas.

Trots framtidens utmaningar är det tydligt att Almgrens fortsätter vara en viktig del av Anderstorp. Med en perfekt balans mellan tradition och nytänkande ser familjen fram emot att fortsätta sitt arbete och ge kunderna den bästa tänkbara servicen. ”Det är tryggheten och lugnet i Anderstorp som gör det så speciellt att leva och verka här,” avslutar Thomas och Lena.

 

Grattis till Gasellföretagen

Ett stort Grattis till de fem företag i kommunen som fått utmärkelsen Gasellföretag; SjöGoo, Anderstorp Mekaniska Verkstad, Hestraviken, Stitec och Andrénverken.

Utnämningen som Gasellföretag delas ut av Dagens Industri, och tilldelas de företag som uppfyller ett antal kriterier, bland annat att ha fördubblat sin omsättning under de senaste fyra åren, bibehållit sunda finanser och verkat med hållbar tillväxt.

 

Gasellkraven 2024

  1. Företagets fyra senaste årsredovisningar, 2020 till 2023, ligger till grund för Gasellundersökningen.
  2. Omsättningen 2023 ska överstiga 10 miljoner kronor.
  3. Bolaget ska ha minst tio anställda enligt den senaste årsredovisningen.
  4. Omsättningen 2023 ska minst ha fördubblats sedan 2020 och ska ha vuxit varje år under perioden.
  5. Det samlade rörelseresultatet ska vara positivt under perioden.
  6. Företaget ska väsentligen ha vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
  7. Bolaget ska ha sunda finanser. Det ska också finnas revisionsberättelse i den senaste årsredovisningen.

 

Om DI Gasell

Sedan år 2000 har Dagens industri utsett de snabbast växande företagen i vart och ett av Sveriges 21 län. Undersökningen bygger på företagets fyra senaste årsredovisningar. Mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven för att få kallas Gasellföretag.

Hestraviken utses till DI Gasell 2024

Hestraviken har blivit utnämnda till en av Sveriges DI Gasell-företag 2024. Denna prestigefyllda utmärkelse delas ut av Dagens Industri och tilldelas företag som har uppvisat exceptionell tillväxt, hållbarhet och lönsamhet under de senaste åren.

“Vi är otroligt stolta över att ha fått denna utmärkelse. Den reflekterar inte bara vår förmåga att växa, utan också vårt engagemang för att leverera förstklassiga upplevelser och tjänster till våra gäster, samtidigt som vi arbetar hållbart och långsiktigt,” säger Johan Hellström, VD och delägare på Hestraviken.

Utmärkelsen DI Gasell delas ut till företag som uppfyller strikta kriterier, bland annat att ha fördubblat sin omsättning under de senaste fyra åren, bibehålla sunda finanser och verka med hållbar tillväxt. Hestraviken har kontinuerligt arbetat med att utveckla sin verksamhet och sitt erbjudande – från att investera i ett Riverside Spa, fler hotellrum och moderna konferensmöjligheter, till att skapa attraktiva säsongspaket med naturupplevelser.

“Vår framgång bygger på ett starkt team och ett tydligt fokus på att skapa upplevelser som gör skillnad för våra gäster. Denna utmärkelse är ett bevis på vårt hårda arbete och ett incitament att fortsätta vår resa framåt,” avslutar Johan Hellström.